Problemen en Oplossingen

De ColorMatic 2K blanke lak / 2K primer filler / hardt niet helemaal door.

Oorzaak:

  • De pin in de bodem van het blik is niet helemaal uitgetrokken  en niet volledig rondgedraaid 360°.Dientengevolge heeft de verharder in de cartridge niet/volledig kunnen mengen met de blanke lak .Volledige chemische uitharding is dus niet mogelijk
  • De 2K bus is niet lang genoeg geschud na activering (min. 2 minuten).
  • De omgevingstemperatuur gedurende het spuiten was te koud en de verf heeft derhalve veel meer tijd nodig om uit te harden. De optimale omgevingstemperatuur is +20°C. De spuitbus moet ook een temperatuur hebben van ca.. +20°C tot +25°C


Verf druppels / spatten in de laklaag.

Oorzaak:

  • De spuitmond is niet helemaal wordt ingedrukt
  • De spuitmond wordt schuin ingeduwd ,daardoor komt de spuitstraal tegen de rand van de spuitbus en treed er druppelvorming op die in de laklaag wordt geblazen.
  • De spuitbus wordt te veel in een horizontale positie gehouden, waardoor de interne zuigbuis meer drijfgas dan verf opzuigt en dit veroorzaakt verf spetters / onregelmatige druppels.
  • De bus is te koud; optimale vloeiing treedt alleen op wanneer de spuitbus ca.+20°C is.
  • De spuitmond is verontreinigd met opgedroogde verfresten. Zet de spuitbus ondersteboven na het spuiten en spuit het mondstuk schoon.

De verf uit de spuitbus dekt niet goed / de kleur komt niet overeen.

Oorzaak:

  • De spuitbus is niet lang genoeg geschud. Schud gedurende ten minste twee minuten vanaf het moment dat u de mengkogels hoort.
  • De verflaag is te dun aangebracht. 


De spuitbus doet het niet.

Oorzaak:

  • De spuitbus is niet lang genoeg geschud. Schud gedurende ten minste twee minuten vanaf het moment dat u de mengkogels hoort.
  • De spuitkop is verontreinigd met opgedroogde verfresten. Houdt de spuitbus ondersteboven na het spuiten en spuit het mondstuk schoon.


Verflaag rimpelt, trekt,schroeit,brandt op.

Oorzaak:

  • De filler/lak is niet compatibel met de onderlaag.
  • Filler werd te dik gespoten in een enkele laag.
  • De vorige laklaag was nog niet volledig droog en de ondergrond werd opnieuw opgelost door het oplosmiddel van aangebrachtte laklaag. Opmerking: Als een deel van het voertuig opnieuw moet worden overgespoten (spotrepair) ,dan moet de eerder aangebrachte verf volledig uitgehard zijn. Ofwel enkele dagen aan de lucht gedroogd of ca. 2 uur bij 60°C.


De verf lost op in de 2K blanke lak / top coat.

Oorzaak:

  • Te dikke lagen gespoten
  • Spuitbus is te koud of de omgeving is te koud (onder de 18 ° C).
  • Te dicht bij het object gespoten.(+- 15cm aanhouden)
  • Onregelmatige bewegingen / spuitafstand van spuitbus.
  • Spuitbus te langzaam bewogen.

Oplossing:

  • Laat verf loopt volledig drogen.
  • Voorzichtig schuren met P1500 - P2000 schuurpapier.
  • Droog schuren en een week laten drogen, polijsten tot een hooglans. (pasta)
  • Overspuiten als de lopers erg groot zijn, of als u doorgeschuurd heeft.
  • Reinig met siliconen verwijderaar na uitharding, nat schurenmet P800 en een nieuwe laag aanbrengen.


Wolkenvorming
Oorzaak:

  • Onregelmatige bewegingen / spuitafstand bij spuiten van de base coat.

Oplossing:

  • Let op een gelijkmatige verstuivings afstand en gelijkmatige snelheid bij het verplaatsen van de spuitbus.
  • Reinig met siliconen verwijderaar na uitharding, schuur nat met P800 en breng een nieuwe laag aan.


Sinaasappelhuid
Oorzaak:

  • Plaatwerk / lak is te koud
  • De omgevingstemperatuur is te hoog (boven + 25°C)
  • Uitdamptijd tussen de lagen was te lang. (meer dan 5-6 min)
  • Onregelmatig aanbrengen van de verf
  • Spuitbus te is koud en de spuitnevel is dus niet fijn genoeg.

Oplossing:

  • Let op de optimale omgevingstemperatuur van +20°C - +25°C.
  • Spray gelijkmatig
  • Indien de dikte van de laag voldoende is, kan dit worden verholpen door de sinaasappelhuid te schuren,
  • met P2000 schuurpapier gevolgd door polijsten met glans tot hoogglans.
  • Glad schuren met P800 tm P2000 en breng een nieuwe laag blanke lak aan.

 

Na droging is er een matte plek in de blanke lak ontstaan, in het gebied waar is geplamuurd.
Oorzaak:

  • De plamuur is waterproof geschuurd. (dit kan alleen als er een filler overheen wordt gespoten)
  • Verkeerde mengverhouding van plamuur / verharder

Oplossing:

  • Polijsten naar hoogglans.
  • Polyesterplamuur is hygroscopisch (trekt vocht aan)en moet altijd droog geschuurd worden.
  • Houdt de juiste mengverhouding in acht. (meestal 2 - 4% toevoeging van verharder)
  • Reinig met siliconen verwijderaar(thinner), schuur nat met P800 en breng een nieuwe laag aan.

2K blanke lak vloeit niet goed (geen goede glans).

Oorzaak:

  • De blanke lak is te dun aangebracht.
  • De spuitbus is te snel bewogen (geen vloeing )
  • Spuitbus is te koud en de nevel is dus niet fijn genoeg.

Oplossing:

  • Let op de omgevingstemperatuur (ca. 20°C).
  • Breng de blanke lak aan in 2 volle lagen (met 5 minuten uitdampentijd) totdat een hoogglans verschijnt.
  • Als de laag dik genoeg is, kan de blanke lak worden geschuurd met P2000 schuurpapier als hij volledig is gedroogd en vervolgens worden gepolijst (Menzera)tot een hoogglans.
  • Glad schuren met P800 - P2000 en breng een nieuwe laag blanke lak aan.

Instorten (verlies van glans na het drogen met blanke lak / top coat) .
Oorzaak:

  • De vulcoating niet voldoende te laten drogen na nat schuren.
  • Droog temperatuur te hoog (meer dan +80 ° C).

Oplossing:

  • Polijst het defect gebied om een hoge glans.
  • Reinig met siliconen verwijderaar na het volledige droging en schuur nat met P800 en greng een nieuwe laag aan.

Bij het uitvoeren van kleine reparaties, heeft zich een rand gevormd na het polijsten van de overgangszone.

Oorzaak:

  • De laklaag heeft niet lang genoeg kunnen drogen (ten minste 25 minuten.)
  • Niet ver genoeg geschuurd  (P2000/P4000) in de anti-vochtaanslag zone.
  • De blanke lak is niet ver genoeg toegepast over de basislaag.
  • Te ver geschuurd in de spot blender zone bij het wegschuren van stofdeeltjes.
  • Te lang gepolijst.

De verflaag bevat veel stof na het schilderen.
Oorzaak:

  • Stoffige vloer
  • Kleding die pluist.
  • Te schilderen oppervlak is niet zorgvuldig gereinigd.
  • Verschillende mensen in de nabijheid van het spuiten van verf (stof opgewekt)
  • Te lang heen en weer gewreven. De kunststof wordt elektrostatisch geladen van het wrijven en trekt stof.


Oplossing:

  • Bevochtig de vloer, deuren en ramen, de positie afzuigsysteem dicht bij het spuiten van verf gebied.
  • Wassen alvorens het voertuig aan het schilderen spuiten. Gebruik geen andere mensen toe op het gebied van verfspuiten.
  • Niet te hard wrijven op geverfde plastic onderdelen (elektrostatische oplading), gebruik ColorMatic antistatische kunststof reiniger.
  • Zand weg ingesloten stofdeeltjes met P2000 schuurpapier en polijsten tot een hoge glans.

Gaatjes/visogen (siliconenvervuiling) in de laklaag.

Oorzaak:

  • Siliconen-bevattende producten (bijv. cockpit spray, plastic verzorging, etc.) worden verwerkt in de omgeving.
  • Voertuig werd vers gepolijst.
  • Niet voldoende gereinigd met siliconenverwijderaar (thinner), de papieren/katoenen handdoek moet worden omgedraaid en vaker worden vervangen.
  • Een huidlotion met siliconen wordt gebruikt op de handen.
  • Een haarverzorgings product met siliconen is gebruikt.

Oplossing:

  • Ontvet het onderdeel grondig en royaal met siliconen verwijderaar.
  • Breng de verf (base coat) aan, bij voorkeur in meerdere dunne lagen.
  • Breng de eerste laag blanke lak dun aan, gevolgd door de tweede (volle) blanke lak na een uitdamptijd van 5 minuten .
  • Niet in de buurt van de spuitruimte werken met producten die siliconen bevatten, gebruik bijv. een gewone siliconen vrije hand lotion.
  • Siliconenvervuiling kan achteraf niet meer worden verwijdert. Glad schuren na volledige uitharding en overspuiten.

Kraters (kleine luchtbelletjes in de blanke lak / top coat).
Oorzaak:

  • Verflaag is te dik aangebracht.
  • De uitdamptijd is niet in acht genomen (5 min.). 

Oplossing:

  • Laat het getroffen gebied volledig uitharden is en gebruik P800 nat om te schuren. (handmatig schuren) of P500 voor droog schuren (excentrisch schuren) om de zone opnieuw te spuiten.
  • Als er moet worden geplamuurd, dient de blanke lak volledig verwijderd worden door schuren en moet het laksysteem opnieuw worden aangebracht.

Poriën (vele pin-holes in de blanke lak / top coat)
Oorzaak:

  • De doorgeschuurde plekken werden niet gevuld voor het schilderen.(filler)
  • Verflaag is te dik aangebracht. 
  • De uitdamptijd is niet in acht genomen (5 min.). 

Oplossing:

  • Laat het getroffen gebied verf volledig uitharden en gebruik P800 nat om te schuren. (handmatig schuren) of P500 voor droog schuren (excentrisch schuren) om de zone opnieuw te spuiten.
  • Als er moet worden geplamuurd, dient de blanke lak volledig verwijderd te worden door schuren en moet het laksysteem opnieuw worden aangebracht.
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »